De Kamer vraagt meer stikstofruimte voor PAS-melders, wil nog geen langjarige ANLb-contracten
De Schiphol Group had twee boeren in Zuid-Holland uitgekocht voor het geval dat Rotterdam The Hague Airport een natuurvergunning zou moeten aanvragen. Nu minister Van der Wal heeft besloten dat dat niet nodig is, dienden zowel Eline Vedder als Laura Bromet moties in om die stikstofruimte te gebruiken voor het legaliseren van PAS-melders. Een meerderheid van de Tweede Kamer was het daarmee eens. Ook stemden de Kamerleden in meerderheid voor moties die het gebruik van extern salderen door grote bedrijven en overheden aan banden leggen, zodat er meer stikstofruimte voor PAS-melders overblijft.
Met een motie van CDA en ChristenUnie om de verhoging van de maximumsnelheid naar 130 kilometer niet in te laten gaan voordat PAS-melders aan een vergunning zijn geholpen, kon de BBB niet instemmen, vertelde Caroline van der Plas. „We vinden de legalisering van PAS-melders topprioriteit, maar deze motie loopt de nieuwe ministers bij de uitwerking van het hoofdlijnenakkoord voor de voeten.” Daarom stemde haar partij niet voor de motie, net als de PVV. VVD en NSC waren echter een andere mening toegedaan, zodat ook deze motie werd aangenomen.
Geen langjarige ANLb-contracten
Met een motie om boeren die meedoen aan agrarisch natuur- en landschapsbeheer en aan ecosysteemdiensten langdurige financiële zekerheid te bieden door hen contracten met een duur van minimaal twaalf jaar aan te bieden, kon de BBB ook niet instemmen, vertelde Caroline van der Plas. Zij wees erop dat in het hoofdlijnenakkoord van de nieuwe coalitie 500 miljoen euro per jaar wordt uitgetrokken voor natuur- en landschapsbeheer.
Hier waren de coalitiepartners het wel met haar eens. Deze motie haalde geen meerderheid.