On the way to PlanetProof Week van start gegaan
'Deze week zetten retail, keurmerkhouders, merkfabrikanten en andere partijen zich in om de consument bewust te maken van een duurzamere keuze door On the way to PlanetProof producten te kopen', aldus de toelichting van SMK. Dit gebeurt met tal van acties met promotie in winkels, folders, websites, nieuwsbrieven en social media.
Duurzaamheidsthema's
On the way to PlanetProof telt inmiddels meer dan drieduizend deelnemende boeren en tuinders. ‘Deze deelnemers zetten zich elke dag in voor een duurzamere productie volgens de strenge eisen op acht verschillende duurzaamheidsthema's’, zo meldt SMK. Het gaat om onder meer energie en klimaat, gewasbescherming, bodem, bemesting, dierenwelzijn en -gezondheid, biodiversiteit, afval- en materiaalgebruik en water. Om consumenten te informeren over deze totaalaanpak en de verschillende thema's wordt in de On the way to PlanetProof Week elke dag aandacht besteed aan één van de duurzaamheidsthema's waar het keurmerk op toetst.
Impact in beeld
De impact in verduurzaming van On the way to PlanetProof producten blijft volgens SMK gestaag doorgroeien met periodieke aanscherping van de eisen en het toewerken naar duidelijke tussendoelen voor 2030.
SMK is drie jaar geleden gestart met het monitoren van duurzaamheidsprestaties van certificaathouders. In 2023 is voor het eerst een overzicht met prestaties gepubliceerd. Een uitgebreide impactrapportage volgt in 2025.
Grootste topkeurmerk
On the way to PlanetProof is volgens SMK het grootste topkeurmerk in Nederland voor aardappelen, groenten, fruit, bloemen en planten, zuivel en eieren. ‘On the way to PlanetProof zorgt samen met meer dan drieduizend boeren en telers, verwerkers, handel en supermarkten voor verduurzaming van de landbouw’, aldus de stichting.
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Stichting Milieukeur