BBB, CDA en ChristenUnie stellen vragen aan college Noord-Holland over natuurvergunning Schiphol
Schiphol kocht 12 boeren uit om zo stikstofruimte te verkrijgen. Daarmee kon het dan een natuurvergunning aanvragen. Uit een artikel van het NRC bleek dat het kabinet de stikstofregels voor Schiphol daarvoor versoepelde. Ook is er niet gekeken of de omliggende beschermde natuur de uitstoot van de vliegtuigen wel aankan, door middel van een onderzoek naar de staat van instandhouding. De ChristenUnie vraagt daarom aan het college of de stikstofruimte van deze veehouders niet nodig is voor natuurherstel.
Gelijke monniken, gelijke kappen?
Volgens de partijen lijkt het er verder op dat de vergunningverlener bij Schiphol met een andere maat meet en dat er een risico bestaat dat andere vliegvelden of industrieƫn ook op dezelfde wijze als Schiphol een vergunning kunnen krijgen door het aanpassen van de spelregels. 'Op basis van het gelijkheidsbeginsel: zouden andere ondernemingen nu ook gebruik kunnen maken van de route die Schiphol heeft genomen, uitgaande van gelijke monniken, gelijke kappen?', vragen ze.
PAS-melders
BBB en CDA stellen ook aanvullende vragen over de PAS-melders. BBB wil dat vrijgekomen stikstofruimte eerst naar PAS-melders gaat. Het CDA vraagt of de provincie als bevoegd gezag dezelfde strategie kan toepassen bij vergunningverlening van PAS-melders, net als de minister heeft gedaan bij Schiphol.
De ChristenUnie vraagt daarom aan het college of de stikstofruimte van deze veehouders niet nodig is voor natuurherstel.