LTO: willekeur Van der Wal met natuurvergunning voor Schiphol
LTO is er niet over te spreken dat Van der Wal met twee maten meet als het gaat om het afgeven van een natuurvergunning. ‘PAS-melders die zich altijd aan de wet hebben gehouden en volstrekt buiten hun eigen schuld om niet over een geldige natuurvergunning beschikken, wachten nu al jarenlang op legalisatie. Richting hen blijft het ministerie benadrukken dat de additionaliteitsvereiste verhindert om deze agrariërs en hun gezinnen te helpen.’
Legalisering voor 2025
Die additionaliteitsvereiste houdt in dat bij de beoordeling van een natuurvergunning eerst getoetst moet worden of de ruimte niet eerst naar de natuur moet. ‘Nu blijkt echter dat de wet interpretatieruimte biedt als daarmee, volgens het Rijk, een groot maatschappelijk belang gediend is.’ LTO roept de minister dan ook met klem op om vóór 2025 deze situatie op te lossen en alle PAS-melders én interimmers te legaliseren.
Exclusieve bevoordeling
Minister Van der Wal heeft bestaande stikstofregels bijgesteld, met als doel om de luchthaven van Schiphol exclusief te bevoordelen boven agrarische en natuurbelangen, zo stelt LTO: ‘Door deze ingreep kon de luchthaven in september een nieuwe natuurvergunning krijgen. Uit vrijgegeven documenten blijkt dat het ministerie van LNV er bewust voor kiest om vergunningsprocedures te vertragen, zodat Schiphol niet hoeft te krimpen.’
Opgeofferd voor vliegvakanties
Schiphol mocht negen boerderijen opkopen en de stikstofruimte die daarbij vrijkwam één-op-één inzetten voor haar eigen vergunning, zo meldt LTO verder. ‘Terecht stelt Tweede Kamerlid Pieter Grinwis (CU) dat boerenbedrijven worden opgeofferd voor vliegvakanties. LTO roept de minister al jarenlang met klem op om een oplossing te zoeken voor de penibele situatie van PAS-melders, interimmers en vrijgestelden. De minister heeft in diverse bewoordingen aangegeven dat het ‘haar hoogste prioriteit’ is om PAS-melders te legaliseren.’
Geen enkel perspectief
'Echter, ook in haar brief aan Tweede Kamer van 12 april jl. is geen enkel perspectief terug te lezen over een aanpak en zicht op legalisatie', aldus LTO. ‘Legalisatie die de minister op grond van de wet (art. 22.21 Omgevingswet) móet uitvoeren. Ook in het Commissiedebat over stikstof op 17 april jl. benoemde de minister nogmaals dat het haar ‘hoogste prioriteit’ is om PAS-melders te legaliseren.’ Met de werkwijze rondom de natuurvergunning van Schiphol blijkt dat er volgens LTO dan ook wel degelijk interpretatieruimte én mogelijkheden zijn om tot legalisatie over te gaan als het gevoel van urgentie daarvoor groot genoeg is.
Binnen de kaders
Volgens Van der Wal is er van willekeur of het meten met twee maten geen sprake is. ‘Schiphol heeft dezelfde behandeling gekregen als andere private partijen, namelijk: initiatiefnemers zijn zelf verantwoordelijk om mogelijke effecten van stikstofneerslag als gevolg van de effecten van stikstofneerslag als gevolg van de activiteit te voorkomen.’
Extern salderen
Schiphol was volgens Van der Wal bij de vergunningsaanvragen niet verantwoordelijk voor 'de bredere staat' van de natuur. ‘Schiphol heeft hiervoor gebruik gemaakt van extern salderen en andere maatregelen genomen om de stikstofuitstoot te reduceren. Het ministerie van LNV ging er op het moment van de beoordeling van de vergunningaanvraag vanuit dat toetsen aan additionaliteit niet nodig was in geval van extern salderen tussen private partijen, zoals in het geval van Schiphol. Het standpunt van het kabinet was dat je een particuliere partij niet verantwoordelijk kunt houden voor de staat van de natuur.’
Eind februari pas bekend
Volgens Van der Wal heeft de Raad van State eind februari pas definitief geoordeeld dat extern salderen tussen particulieren ook moet worden getoetst aan additionaliteit. ‘We bekijken nu wat deze uitspraak betekent.’
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Ellen Meinen Agrio Archief